Vi skal lære at bruge spørgeord bl.a. til at stille spørgsmål til personer, man tiltaler med De/Sie. Vi skal lære nogle ord for forskellige job.
Sprogligt fokus (Fase 3)
Eleven kan formulere enkle sætninger / Eleven har viden om den simple sætnings opbygning.
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindhold.
Samtale (Fase 3)
Eleven kan gennemføre korte dialoger om nære emner / Eleven har viden om enkle kommunikationsstrategier.
Præsentation (Fase 3)
Eleven kan i et enkelt sprog tale om nære emner / Eleven har viden om forberedelse af enkle præsentationer på tysk.
1
Sprogligt fokus. Eleven kan skrive en kort dialog med en ukendt gæst med udgangspunkt i mønsterdialogen i kapitlets tekst A. Eleven anvender rigtig form af udsagnsord, når han stiller spørgsmål til personer, der tiltales med Sie.
2
Lytning. Eleven kan forstå, hvilket job, det handler om, når han hører personer, der fortæller om deres job.
3
Samtale. Eleven kan anvende spørgeordene fra kapitlets tekster til at indgå i dialoger, hvor han stiller spørgsmål til andre og selv besvarer spørgsmål, bl.a. i nye dialoger, hvori der indgår en ”hemmelig gæst”.
4
Præsentation. Eleven kan fortælle om, hvilke bøger, han har læst af Ole Lund Kirkegaard og evt. også, hvad de handlede om.
Læringsmål 1
1
Eleven skriversammen med en kammerat en kort dialog med nogle få sætninger. Eleven henter en del hjælp i dialogen/interviewet i tekst A.
2
Eleven skriver alene eller sammen med en kammerat en dialog, hvori der indgår et interview. Eleven henter ord og udtryk fra interviewet i tekst A.
3
Eleven skriver alene eller sammen med en kammerat en dialog med et interview. Eleven bruger ord og vendinger fra tekst A , men tilføjer selv andre ,som hun slår op i ordlisten i bogen eller i andre ordbøger.