Vi skal lære årstidernes og månedernes navne på tysk. Vi skal lære at fortælle om noget, vi gør i løbet af året, og hvornår vi gør det. Vi skal lære at skrive, hvilke måneder vi gør hvad. Vi skal lære at forstå, når nogen fortæller om sig selv.
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindhold.
Skrivning (Fase 3)
Eleven kan skrive enkle sætninger / Eleven har viden om brug af opslagsteknologier.
Sprogligt fokus (Fase 1)
Eleven kan skrive enkle udtryk klart og forståeligt / Eleven har viden om retstavning og tegnsætning.
Kulturmøder (Fase 1)
Eleven kan anvende enkle tyske udtryk i mødet med tysktalende / Eleven har viden om sammenhæng mellem tysk sprog og kultur.
1
Lytning. Eleven kan forstå en lyttetekst, der handler om, hvilken årstid forskellige personer bedst kan lide eller ikke kan lide og hvorfor.
2
Skrivning. Eleven kan i et enkelt sprog skrive sætninger om sig selv, hvad hun gør i løbet af året, og hvornår hun gør det.
3
Sprogligt fokus. Eleven kan samle ord og sætninger fra årstidstegningerne og skrive dem korrekt af.
4
Kulturmøder. Eleverne kan tilegne sig viden om skisports og vintersportarters betydning i tysktalende lande. Eleven kan bruge ordene i samtale om, hvad man foretager sig om vinteren.
Læringsmål 1
1
Eleven lytter til teksten, og må have hjælp til forståelse af mange ord. Eleven besvarer nogle af spørgsmålene til teksten, men slår af og til over i dansk eller engelsk.
2
Eleven lytter til teksten og afkoder hovedindholdet ved at besvare de fleste spørgsmål på tysk.
3
Eleven lytter til teksten, og viser stor forståelse for teksten ved at besvare spørgsmålene på tysk med fin intonation og uddybende. Eleven fortæller desuden frit, hvilken årstid, eleven selv bedst kan lide.