Vi skal lære noget om nogle tyske byer, og hvor de ligger. Vi skal forstå en rejsedagbog om en rejse gennem Tyskland, og vi skal lære at skrive en rejsedagbog. Vi skal lære, hvordan man siger bestemte tidsudtryk.
Kulturforståelse (Fase 2)
Eleven kan sammenligne tysktalende kulturer med egen kultur / Eleven har viden om levevilkår i tysktalende lande.
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindhold.
Samtale (Fase 3)
Eleven kan gennemføre korte dialoger om nære emner / Eleven har viden om enkle kommunikationsstrategier.
Præsentation (Fase 3)
Eleven kan i et enkelt sprog tale om nære emner / Eleven har viden om forberedelse af enkle præsentationer på tysk.
1
Kulturforståelse. Eleven kan udtrykke, at hun ved noget om nogle tyske byer, og hvor de ligger.
2
Lytning. Eleven kan fortælle, hvilke byer, der er tale om, når hun lytter til teksten ”Andreas´ Reisetagebuch” og ”Wir besuchen”.
3
Samtale. Eleven kan sammen med en kammerat i øvebogen stille og besvare spørgsmål om, hvad de foretager sig på hvilke tidspunkter.
4
Præsentation. Eleven kan skrive og fortælle noget om Tyskland eller et andet tysktalende land. Eleven kan evt. indspille sine tekster som præsentationer.
Læringsmål 1
1
Eleven vælger nogle tyske byer og skriver korte sætninger om dem på tysk. Eleven illustrerer sine sætninger med fotos. Eleven læser sine sætninger op, og skal have hjælp til udtale nogle af ordene.
2
Eleven skriver længere sætninger og læser sine sætninger op med god udtale. Eleven viser desuden på et tysklandskort, hvor byerne ligger undervejs.
3
Eleven fortæller om sine byer uden at behøve at kigge på sine sætninger imens. Eleven både peger på kortet og på sine illustrationer undervejs.