Vi skal lære at spørge om, og selv sige, hvad klokken er. Vi skal kunne lytte, læse og forstå udtryk om klokken, når man på tysk vil sige, hvornår noget sker.
Samtale (Fase 1)
Eleven kan bruge sproget i sang, spil, leg og bevægelse / Eleven har viden om enkle situationsbundne ord og vendinger.
Samtale (Fase 2)
Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner / Eleven har viden om relevante spørgeord og svarstrategier.
Skrivning (Fase 2)
Eleven kan skrive enkle ord og udtryk / Eleven har viden om forholdet mellem lyd og stavning.
1
Samtale. Eleverne kan fx sige de forskellige klokkeslæt i en gengivelse som fx rappen: Morgen früh um sechs…
2
Samtale. Eleverne kan spørge andre om, hvad klokken er og selv sige, hvad klokken er.
Læringsmål 1
1
Eleven rapper teksten, men ikke uden at have bogen i hånden, og eleven snubler muligvis både over ordenes udtale og spørger kammerater eller lærer om, hvad ordene betyder undervejs.
2
Eleven rapper teksten med bogen i hånden. Eleven læser teksten op, men læser måske langsomt og indimellem lidt usikkert.
3
Eleven rapper teksten – har tilnærmelsesvis lært teksten udenad. Eleven koncentrerer sig om at få en flydende rytme ind i rappen og viser ved sin udtale, at han eller hun forstår de enkelte ords betydning.