Vi skal lære at fortælle om nogle personer: deres navn, hvorfra de kommer, hvad de laver, hvor de bor og hvordan de er. Vi skal lære at beskrive os selv og andre mundtligt og skriftligt med hensyn til udseende, og hvordan vi er.
Præsentation (Fase 3)
Eleven kan i et enkelt sprog tale om nære emner / Eleven har viden om forberedelse af enkle præsentationer på tysk.
Præsentation (Fase 1)
Eleven kan præsentere sig selv og sin nærmeste familie / Eleven har viden om faste udtryk for præsentationsformer.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier.
1
Præsentation. Eleverne kan fortælle lidt om nogle personer.
2
Præsentation. Eleverne kan beskrive sig selv og inddrager faste udtryk for præsentationsformer undervejs.
3
Læsning. Eleverne kan gætte, hvem en person er, fx ved at lege Rate wer ich bin ved at lytte efter nogle faste oplysninger om en person.
Læringsmål 1
1
Eleven fortæller i ord og billeder om en person. Eleven støtter sig meget til sit manuskript. Ikke alle ord udtales korrekt, og undertiden slår eleven over i dansk eller fx engelsk, når eleven skal fortælle.
2
Eleven fortæller i ord og billeder om sin person. Eleven har lært sig sine sætninger udenad, og de er bygget op over en skabelon som fx side 32 i tekstbogen i beskrivelserne af personerne.
3
Eleven fortæller om sine personer uden at tøve eller skulle kigge i notater. Eleven besvarer spørgsmål fra andre om sine personer.