Vi skal lære navne for forskellige dyr. Vi skal kunne fortælle om et dyr blandt andet ved at kunne sige, om det er stort eller lille, og hvilken farve det har.
Lytning (Fase 2)
Eleven kan forstå enkle budskabe om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer.
Samtale (Fase 2)
Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner / Eleven har viden om relevante spørgeord og svarstrategier.
Præsentation (Fase 2)
Eleven kan præsentere nære emner / Eleven har viden om brug af ord og udtryk om nære emner.
Sprogligt fokus (Fase 2 og 3)
(f 2) Eleven kan udtale ord og udtryk med forståelig intonation / Eleven har viden om udtale, intonation og forholdet mellem skrift og lyd.
(f 3) Eleven kan formulere enkle sætninger / Eleven har viden om den simple sætnings opbygning.
Læsning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af enkle tekster inden for nære emner / Eleven har viden om at læse efter hovedindhold.
Skrivning (Fase 2)
Eleven kan skrive enkle ord og udtryk / Eleven har viden om forholdet mellem lyd og stavning.
1
Præsentation. Eleven kan fortælle om fx et dyr og sige, om det er stort eller lille, og hvilken farve/hvilke farver det har.
2
Sprogligt fokus. Eleven kan fx finde grundled og genstandsled i en sætning og sætte navneordene i rigtig kasus i sætningen. Eleven kan bl.a. bruge det personlige stedord er, sie, es rigtigt, når ordet står som grundled i en sætning.
3
Læsning. Eleven kan finde nøgleordene i en tekst og ved hjælp af opslag i en ordliste genfortælle tekstens indhold på dansk.
Læringsmål 1
1
Eleven har valgt enkelte sætninger i tekstbogen og har øvet sig på at kunne sige dem udenad. Eleven forstår betydningen af de valgte sætninger, men er lidt usikker på udtalen og må måske have hjælp af læreren eller af en kammerat undervejs.
2
Eleven bruger fx en af teksterne i kapitlet som udgangspunkt for at kunne fortælle om et dyr. Eleven øver sig på sin tekst et par gange, og en kammerat optager derefter elevens præsentation. Elevens præsentation er tekstbundet, og eleven må flere gange kigge i teksten undervejs. Elevens udtale er relativ tydelig.
3
Eleven har fundet viden om et dyr fx på nettet. Eleven har skrevet stikord og fortæller om sit dyr flydende og med god udtale, mens en kammerat evt. optager elevens præsentation på lyd eller video. Eleven interesserer sig for at se sig selv og kommer med forslag til, hvordan han eller hun kan forbedre sin præstation ved en anden senere optagelse.