Vi skal lære at fortælle, hvad vi bruger vores mobil til, og spørge andre, hvad de bruger deres mobil til. Vi skal lære at læse sms-beskeder og selv skrive en. Vi skal lære at udtrykke os om, hvad vi synes om en ide.
Samtale (Fase 3)
Eleven kan gennemføre korte dialoger om nære emner / Eleven har viden om enkle kommunikationsstrategier.
Læsning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle ord og udtryk / Eleven har viden om transparente ord og udtryk.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier.
Skrivning (Fase 2)
Eleven kan skrive enkle ord og udtryk / Eleven har viden om forholdet mellem lyd og stavning.
Kulturforståelse (Fase 2)
Eleven kan sammenligne tysktalende kulturer med egen kultur / Eleven har viden om levevilkår i tysktalende lande.
1
Samtale. Eleverne kan fortælle, hvad de fx bruger deres mobiltelefoner til, og de kan spørge andre om, hvad de bruger deres mobiler til.
2
Læsning. Eleverne kan bl.a. ved hjælp af ord og ikoner, der er ens på dansk og tysk uddrage informationer om brug af mobiltelefon på tysk.
3
Kulturforståelse. Eleverne kan fortælle, hvad de fx synes om et projekt, som er gennemført i en tysk skoleklasse om at være uden mobiltelefon i en uge og sammenligne med dansk skolekultur.
Læringsmål 1
1
Eleven interviewer en kammerat om hans eller hendes brug af sin mobiltelefon. Eleven gennemfører interviewet med hjælp fra læreren eller en kammerat uden på forhånd at have skrevet alle spørgsmål ned. Eleven støtter sig kraftigt til sit manus undervejs. Under interviewet går eleven muligvis i stå ved udtalen af enkelte ord.
2
Eleven interviewer en kammerat uden støtte i manus efter at have øvet replikkerne, som på forhånd er skrevet ned i et manus.
3
Eleven indgår frit i en dialog med en kammerat, hvor eleven både fortæller om sine egne mobilvaner og spørger til kammeratens vaner.