Vi skal lære nogle tyske ord for følelser og kunne beskrive vores egne og andres følelser. Vi skal lære at skrive digte, der udtrykker følelser.
Lytning (Fase 2)
Eleven kan forstå enkle budskaber om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer.
Præsentation (Fase 2)
Eleven kan præsentere nære emner / Eleven har viden om brug af ord og udtryk om nære emner.
Sprogligt fokus (Fase 3)
Eleven kan formulere enkle sætninger / Eleven har viden om den simple sætnings opbygning.
Skrivning (Fase 1)
Eleven har mod på at skrive på tysk / Eleven har viden om skrivning fra andre sprog.
1
Lytning. Eleverne kan lytte til en tekst og via spørgsmål til den trække informationer ud af teksten som svar på spørgsmålene.
2
Præsentation. Eleverne kan præsentere ord for bl.a. følelser fx ved hjælp af en collage, hvor ordene kan være sorteret i positive og negative følelser.
3
Sprogligt fokus. Eleverne kan skrive enkle sætninger efter bestemte krav om opbygning, fx i digte som Akrostikon og Elfchen.
4
Skrivning. Eleverne kan udtrykke deres følelser, fx i små stramme digte, der defineres af deres form.
Læringsmål 1
1
Eleven har brug for at få læst spørgsmålene højt og tale om deres betydning flere gange, inden eleven lytter til teksten. Lytteteksten stoppes et par gange undervejs for forståelsesafklaring af, hvad der bliver sagt. Inden spørgsmålene besvares, skriver eleven forslag til svar ned og støtter sig til dem i svarfasen. Udtalen er usikker.
2
Eleven forstår spørgsmålene, efter at læreren har læst dem højt med tydelig udtale. Eleven skriver forslag til svar undervejs, mens der lyttes til teksten, og eleven svarer højt i klassen ved at læse sine forslag til svar højt. Eleven læser omhyggeligt op og gør sig umage med udtalen.
3
Eleven forstår uden videre indholdet af spørgsmålene og har let ved at besvare dem efter at have lyttet til teksten. Eleven siger sine svar højt i klassen med flydende sprog og tydelig udtale. Supplerende udtrykker eleven måske også, hvad han eller hun synes om Annas ide.