Vi skal lære at sige og stave ugedagenes navne. Vi skal kunne sige og spørge om, hvilken dag det er i dag, i morgen, eller det var i går. Vi skal lære udtrykkene ”om mandagen”, ”om tirsdagen”, ”om eftermiddagen” osv. på tysk.
Samtale (Fase 2)
Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner / Eleven har viden om relevante spørgeord og svarstrategier
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindhold.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier.
Sprogligt fokus (Fase 1)
Eleven kan skrive enkle udtryk klart og forståeligt / Eleverne har viden om retstavning og tegnsætning
1
Samtale. Eleverne kan sige, hvilken dag det er i dag, i morgen, eller det var i går. Eleverne kan spørge andre om, hvilken dag det er i dag, i morgen, eller det var i går. Eleverne kan sige, hvad ”om” mandagen, ”om” tirsdagen osv. hedder.
2
Lytning. Eleverne kan lytte til tekst og vælge rigtigt svar blandt flere mulige, der understøtter deres forståelse af teksten.
3
Læsning. Eleverne kan trække nøgleinformationer ud af en tekst og gengive dem til andre. Elevene kan søge informationer i en tekst ved hjælp af spørgsmål, der er stillet til teksten.
4
Sprogligt fokus. Eleverne kan sige og stave ugedagenes navne. Eleverne kan skriftligt fortælle, hvad de laver de enkelte ugedage.
Læringsmål 1
1
Eleven svarer med forståelig udtale på spørgsmål på tysk om, hvilken dag det er i dag, i morgen osv. Eleven har brug for at støtte sig til tekstbogen undervejs også, når eleven skal skrive spørgsmål til andre om, hvilken dag det er osv.
2
Eleven indgår i en dialog med andre, hvor udtrykkene i dag, i morgen, i går osv. bliver brugt. Dialogen er nedskrevet på forhånd, og eleven har brug for at støtte sig til manus undervejs.
3
Eleven fortæller om sine planer for de nærmeste dage og svarer på spørgsmål fra andre om planerne uden at tøve eller skulle kigge i notater.