Vi skal lære de tyske navne for tøj og sige hvad vi synes om tøjet. Vi skal lære om man skal sætte ein, mein, dein eller eine, meine, deine foran tøjord.
Sprogligt fokus (Fase 1 og 3)
(f 1) Eleven kan efterligne og gentage tyske ord og sætninger / Eleven har viden om ligheder og forskelle mellem dansk og tysk udtale. (F 3) Eleven kan formulere enkle sætninger / Eleven har viden om den simple sætnings opbygning.
Lytning (Fase 2)
Eleven kan forstå enkle budskaber om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer.
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindhold.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier.
Skrivning (Fase 2)
Eleven kan skrive enkle ord og udtryk / Eleven har viden om forholdet mellem lyd og stavning.
1
Sprogligt fokus. Eleverne kan udtrykke, hvad de synes om tøj og bruge ein, mein og dein i rigtig form, når de formulerer sætningerne.
2
Lytning. Eleverne kan forstå hovedindholdet af en tekst, der handler om, at der købes tøj.
3
Læsning. Eleverne kan forstå indholdet i en tekst, som fx handler om tøjstykker, der hedder næsten det samme på dansk og tysk.
Læringsmål 1
1
Eleven har brug for at få teksten i A læst højt flere gange for at forstå den. Eleven gentager sætningerne, men har måske vanskeligt ved at forstå, hvordan de forskellige køn og dermed former af ordene skal bruges.
2
Eleven forstår efter at have fået teksten læst op, at tyske navneord har tre køn, og at man kan sætte forskellig endelse på, fx mein, dein og ein, når man bruger ordene sammen med navneordene. Eleven forstår med hjælp fra lærer og kammerater, at også fx engelsk har mere end ét køn og danner, ligeledes med lidt støtte, selv sætninger.
3
Eleven fanger hurtigt, at tyske navneord har tre køn og sammenligner af sig selv med engelsk og dansk. Eleven bruger ubesværet ordene med de rigtige endelser og fx opstiller af sig selv hypoteser om, hvordan man kan se forskel på navneord i de tre køn.