Der Sprung, årsplan 7. klasse

Her får du årsplan og læringsmål for Der Sprung til 7. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for tysk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

FM-skemaerne kan også downloades som PDF til udskrivning.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. tyskundervisningen med Alineas fagportal til tysk – Gekko-tysk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-tysk.

Kapitel 1: Meine Freunde und ich

Lektioner

9

Fx uge

33-35

Vi skal lære at fortælle en masse om os selv og vores familie og kunne spørge hinanden om, hvordan vi har det i en dialog. Vi skal lære at lytte og forstå når to elever fortæller om sig selv.  Vi skal lære, hvornår man bruger stort begyndelsesbogstav.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Rund um das Jahr

Lektioner

12

Fx uge

36-39

Vi skal lære årstidernes og månedernes navne på tysk. Vi skal lære at fortælle om noget, vi gør i løbet af året, og hvornår vi gør det. Vi skal lære at skrive, hvilke måneder vi gør hvad. Vi skal lære at forstå, når nogen fortæller om sig selv.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Die knifflige Ecke 1

Lektioner

1-2

Fx uge

39-40

Vi skal lære at læse gådefulde spørgsmål og historier og gætte, hvad der er sandt, og hvad der er falsk.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Wer sind Sie?

Lektioner

9

Fx uge

40-43

Vi skal lære at bruge spørgeord bl.a. til at stille spørgsmål til personer, man tiltaler med De/Sie. Vi skal lære nogle ord for forskellige job.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: In der Stadt

Lektioner

18

Fx uge

44-49

Vi skal lære, hvad forskellige steder i en by hedder. Vi skal lære at spørge om vej og at forstå og selv give en enkel rutebeskrivelse. Vi skal have fokus på udtalen. Vi får viden om Tyskland efter 2. verdenskrig.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Thomas und Pluto

Lektioner

6

Fx uge

1-2

Vi skal lære at forstå en tekst og selv finde på og bestemme slutningen. Vi skal dramatisere teksten og lære at spille rollerne i teksten med indlevelse. Vi skal lære at skrive billedtekster og nye replikker.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: Die knifflige Ecke II

Lektioner

1-2

Fx uge

3

Vi skal lære at læse gådefulde spørgsmål og historier og gætte, hvad der er sandt, og hvad der falsk.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 8: Eine Reise durch Deutschland

Lektioner

15

Fx uge

4-8

Vi skal lære noget om nogle tyske byer, og hvor de ligger. Vi skal forstå en rejsedagbog om en rejse gennem Tyskland, og vi skal lære at skrive en rejsedagbog. Vi skal lære, hvordan man siger bestemte tidsudtryk.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 9: Musik für alle Fälle

Lektioner

9

Fx uge

9-11

Vi skal lære ord om musik. Vi skal lære at svare på spørgsmål og fortælle om vores og andres musikinteresse. Vi skal lære at tale om, hvad vi godt kan lide og ikke kan lide at lave i vores fritid, og hvad vi foretager os om aftenen.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 10: Sportfieber

Lektioner

6

Fx uge

12-13

Vi skal lære at læse og forstå hovedindholdet i tekster om skating og kitesurfing. Vi skal lære at tale lidt om sport. Vi skal lære ord og vendinger om kroppen.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 11: Feste und Feiern

Lektioner

15

Fx uge

15-19

Vi skal lære nogle ord for mad og drikke, som man bruger til en fest. Vi skal lære at sige, hvad vi kan lide eller ikke kan lide at spise og drikke. Vi skal lære at bestille noget let at spise og drikke. Vi skal lære at bruge mindst 10 udtryk, som vi kan bruge, når vi skal spille en dialog om at gå ud og spise noget let, og når vi skal lave en telefonaftale om at mødes eller gå til fest.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 12: Freitagabend

Lektioner

3

Fx uge

20

Vi skal lære at læse og forstå en tekst om et diskoteksbesøg. Vi skal lære mindst 13 vigtige ord og vendinger fra teksten. Vi skal skrive eller omskrive sætninger fra teksten.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 13: Die knifflige Ecke III

Lektioner

1-2

Fx uge

21

Vi skal lære at læse gådefulde spørgsmål og historier og gætte, hvad der er sandt, og hvad der falsk.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 14: Hänsel und Gretel – ein Theaterstück in 6 Szenen

Lektioner

6-8

Fx uge

22-23

Vi skal lære at læse teaterstykket om Hans og Grete op og fremføre mindst én scene. Vi skal lære at forstå hele teaterstykket.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 15: Wir brauchen einen Stadtplan

Lektioner

6-8

Fx uge

24-25

Vi skal lære at klare nogle indkøbssituationer ved at læse og spille nogle dialoger. Vi skal lære nye ord for ting, som vi vil købe og kunne deres køn.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Weihnachten

Lektioner

3

Fx uge

50

Vi skal lære om juletraditioner i Tyskland og sammenligne med vores egne. Vi skal lære en eller flere tyske julesange og bage tyske julesmåkager.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.