Der Sprung, årsplan 5. klasse

Her får du årsplan og læringsmål for Der Sprung til 5. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for tysk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

FM-skemaerne kan også downloades som PDF til udskrivning.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. tyskundervisningen med Alineas fagportal til tysk – Gekko-tysk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-tysk.

Kapitel 1: Hallo

Lektioner

4

fx uge

33-36

Vi skal lære at præsentere os selv. Vi skal kunne hilse og sige farvel, fortælle, hvad vi selv hedder, og hvad andre hedder. Vi skal lære, at mange tyske og danske ord ligner hinanden, og vi skal kunne fortælle, hvad farverne hedder på tysk.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Ich bin elf

Lektioner

7

fx uge

37-44

Vi skal lære at fortælle endnu mere om os selv: Hvor vi bor, hvilken klasse vi går i, hvor gamle vi er, og hvad vores mobilnummer er. Vi skal lære tallene fra 0-20. Vi skal også skrive om os selv. Vi skal lære klasseværelsesord på mange forskellige måder bl.a. i en bevægelsesaktivitet.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Mein Lieblingssport

Lektioner

4

fx uge

45-48

Vi skal lære ord for sportsgrene. Vi skal kunne spørge hinanden om, hvilken sportsgren vi laver. Vi skal også kunne spørge om, hvordan nogen har det og kunne fortælle, hvordan vi selv har det, både når vi har det godt og skidt.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Meine Familie

Lektioner

8

fx uge

1-9

Vi skal lære ord for forskellige familiemedlemmer, og vi skal kunne fortælle om vores egen familie. Vi lærer tallene fra 21-100. Vi skal lære at læse og forstå en tekst om Lukas, som bor i Aachen og skrive en lignende tekst om os selv.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Im Januar habe ich Geburtstag

Lektioner

7

fx uge

10-17

Vi skal lære at kunne sige og stave månedernes navne. Vi skal kunne sige ”i” foran månedernes navne på tysk. Vi skal kunne spørge om og svare, i hvilken måned noget foregår fx fødselsdag. Vi skal lære bøjningen og brugen af udsagnsordene  ”er” og ”har” på tysk.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Ich sehe gern fern

Lektioner

8

fx uge

18-25

Vi skal lære at kunne fortælle og spørge hinanden om, hvad vi godt kan lide at gøre, og hvad vi ikke kan lide at gøre. Vi skal lære, hvornår man bruger stort begyndelsesbogstav på tysk. Vi skal lære at læse og forstå en tekst om Paula, og hvad hun gør i sin fritid og skrive en lignende tekst om os selv.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.

Im Dezember

Lektioner

2

fx uge

49-50

Vi skal lære mindst 6 juleord, og vi skal lære at ønske god jul og godt nytår. Vi skal lære at synge et par tyske julesange.

Læs mere, se læringsmål og tegn på læring her.